Význam v komunikaci:

Kompoziční vs. diskriminační uchopení

7. 3. 2023

David Lukeš

1. Metafory, ilustrace, anekdoty

1.1. Kompoziční pojetí významu

1.2. Kompoziční pojetí významu

1.3. Kompoziční pojetí významu

1.4. Kompoziční pojetí významu

1.5. Diskriminační pojetí významu

1.6. Diskriminační pojetí významu

1.7. Diskriminační pojetí významu

1.8. Diskriminační pojetí významu

1.9. Diskriminační pojetí významu

2. Vlastní jména

2.1. (Ne)známý autor dětských knížek

2.2. Jak rozlišit jedince v čím dál tím větších komunitách?

Franta -> Franta z vršku, Franta ze mlejna, Franta ze vsi...

Franta -> Branta, Kranta, Dranta, Šranta...

2.3. Struktura jmen: family × given, first × second

family name clan/generation name given name
Baek Seung Ki
given name family name
Franta Mlynář
starting identifier specifier 1 specifier 2
Franta ze mlejna ten mladší

3. Zipfovské/mocninné × geometrické/exponenciální rozdělení

3.1. Zipfovské × exponenciální rozdělení

3.2. Zipfovské × exponenciální rozdělení

3.3. Zipfovské × exponenciální rozdělení

3.4. V čem je exponenciální zvláštní (a mocninné naopak ne)?

  • memorylessness
  • optimální z hlediska maximalizace efektivity komunikačního kódu (teorie informace, Gallager & van Voorhis 1975)
  • doložené učící mechanismy, které vedou k osvojení exponenciálních pravděpodobnostních distribucí (Rescorla & Wagner 1972)

    Strikingly, psychologists studying rats have found it impossible to explain the behavior of their subjects without acknowledging that rats are capable of learning in ways that are far more subtle and sophisticated than many researchers studying language tend to countenance in human children. (Ramscar, Dye & McCauley 2013: 762)

3.5. Memorylessness: čekání na X

3.6. Memorylessness: čekání na X

3.7. Substantiva

3.8. Slovesa

3.9. Předložky

3.10. Jména dívek

3.11. Jména chlapců

3.12. Jména souborně

4. Závěr

4.1. Poučení

  • pro běžnou komunikaci
  • pro vědeckou komunikaci
    • dialog jako opomíjený žánr
    • užitečnost delších citací
    • zastaralost publikačního procesu (vč. peer review)
  • pro vědu / lingvistiku / fonetiku
    • Nassim Taleb: skin in the game

4.2. Historie

[T]he function of language is not so much to convey knowledge (according to the common phrase) from one mind to another, as to bring two minds into the same train of thinking; and to confine them as nearly as possible, to the same track.  (Stewart 1810: 211 zvýrazněno v originálu)

4.3. Doporučená četba

  • Michael Ramscar, 2019, Source codes in human communication
  • Michael Ramscar et al., 2013, Error and expectation in language learning: The curious absence of mouses in adult speech
  • Michael Ramscar & Robert Port, 2015, Categorization (without categories)
  • Michael Ramscar & Robert Port, 2016, How spoken languages work in the absence of an inventory of discrete units
  • Maja Linke & Michael Ramscar, 2020: How the Probabilistic Structure of Grammatical Context Shapes Speech
  • odkazy ke stažení zmíněných článků, plus mnohé další: https://michaelramscar.wordpress.com/access-articles/

4.4. Bibliografie

Gallager, R. & D. van Voorhis. 1975. Optimal source codes for geometrically distributed integer alphabets. IEEE Transactions on Information Theory 21(2). 228–230. https://doi.org/10.1109/TIT.1975.1055357.
Ramscar, Michael, Melody Dye & Stewart M. McCauley. 2013. Error and expectation in language learning: The curious absence of mouses in adult speech. Language 89(4). 760–793. https://doi.org/10.1353/lan.2013.0068.
Rescorla, R. A. & A. R. Wagner. 1972. A Theory of Pavlovian Conditioning: Variations in the Effectiveness of Reinforcement and Nonreinforcement. In A. H. Black & W. F. Prokasy (eds.), Classical Conditioning II: Current Research and Theory, 64–99. New York: Appleton-Century-Crofts. http://www.columbia.edu/~rk566/Session4/Theory%20of%20Pavlovian%20Conditioning.pdf. (15 September, 2022).
Stewart, Dugald. 1810. Philosophical Essays. Edinburgh: Creech.